Thursday 29 November 2012

Apa Itu Bahan Kimia? Apa Itu Bahan Toksik?

Apa Itu Bahan Kimia? Apa Itu Bahan Toksik?

Maksud Bahan Kimia
Satu bahan kimia adalah satu bahan yang digunakan di dalam atau didapati oleh proses kimia. Ia boleh menjadi satu unsur, sebatian atau campuran. Oleh itu:

Satu unsur kimia adalah satu bahan yang tidak boleh dibahagi atau diubah kepada bahan-bahan yang berlainan oleh cara kimia yang biasa. Zarah unsur yang paling kecil adalah atom, yang mengandungi elektron mengelilingi nukleus iaitu proton dan neutron.

Satu sebatian kimia adalah satu bahan yang mengandungi dua atau lebih unsur kimia yang bergabung secara kimia di dalam satu nisbah yang tetap.

Satu molekul adalah zarah yang paling kecil sesuatu unsur atau sebatian yang mengekalkan ciri-ciri kimia sesuatu unsur atau sebatian.

Satu ion adalah satu atom atau kumpulan-kumpulan atom dengan sejumlah cas elektrik, dengan kehilangan (kation) atau dengan pertambahan (anion) satu elektron.

Perkataan "kimia" boleh merujuk kepada apa-apa bahan kimia, walaupun satu makna popular yang mana "satu produk daripada industri kimia".

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

MAKSUD BAHAN KIMIA TOKSIK, BIOAKUMULATIF DAN PERSISTEN


Pertama-tama saya akan menjelaskan pengertian dari apa itu toksik, bioakumulatif, dan persisten

Apa Itu Bahan Kimia Toksik?

    Bahan kimia toksik adalah bahan kimia yang dapat menyebabkan bahaya kesehatan terhadap manusia atau dapat menyebabkan kematian apabila zat tersebut masuk kedalam tubuh manusia

    Bahan kimia toksik ini dapat masuk kedalam tubuh manusia melalui pernafasan atau masuk melalui pori-pori kulit, lalu beredar keseluruh tubuh. Zat-zat yang bersifat toksik dapat langsung menggangu organ-organ tubuh tertentu seperti hati, paru-paru, dan organ-organ tubuh lainnya.

Apa Itu Bioakumulatif?


    Bahan kimia bioakumulatif adalah zat-zat berbahaya seperti bahan kimia toksik, tapi zat-zat tersebut lebih cendrung untuk menumpuk pada organ-organ tertentu pada tubuh dan menghasilkan gangguan kesehatan jangka panjang. Jadi dapat diartikan bioakumulatif adalah sifat dari suatu bahan kimia yang cendrung menumpuk didalam tubuh mahluk hidup dan tidak dapat / sukar untuk dikeluarkan. Masuknya zat-zat bioakumulatif ini biasanya melalui proses rantai makanan.

    Selain bioakumulatif kita juga sering mendengar kata biomagnifikasi, biomagnifikasi adalah masuknya suatu zat kimia yang telah berakumulasi disuatu organisme ke organisme lainnya melalui proses rantai makanan dan pada akhirnya menyebakan tingkat konsentrasi zat kimia dalam  organisme menjadi sangat tinggi melebihi bioakumulasi biasa. (toksisitas meningkat sepanjang rantai makanan).
    Seperti contoh kasus : pencemaran limbah merkuri yang dibuang kedalam dalam laut dapat masuk dan berbioakumulasi didalam tubuh ikan, lalu jika ikan tersebut dikonsumsi oleh manusia maka merkuri yang berbioakumulasi didalam tubuh ikan tersebut berpindah dan berbioakumulasi didalam tubuh manusia yang mengkonsumsi ikan tersebut. proses ini lah yang dinamakan biomagnifikasi

Apa Itu Persisten?
Persisten adalah suatu sifat dari zat kimia yang sukar untuk didegradasi. adapun ciri-ciri dari zat yang persisten yaitu :

    -Sangat sulit untuk terdegradasi melalui fotolisis, biolisis, dan secara kimia
    -Kebanyakan zat yang persisten memiliki masa molekul yang tinggi
    -Berhalogen, biasanya dengan Klor
    -Daya larut dengan air sangat rendah
    -Sangat larut dengan lemak
    -Semivolatile (Mudah menguap).

BERITA-BERITA BERKAITAN BAHAN KIMIA DAN BAHAN TOKSIK

BANYAK PAKAIAN MEWAH DIPERBUAT DARIPADA BAHAN KIMIA TOKSIK
Disediakan oleh Berita Harian

Beijing: Dua pertiga daripada pakaian mewah yang diuji dalam satu kajian oleh aktivis pencinta alam sekitar Greenpeace mengandungi bahan kimia berbahaya, kata kumpulan itu.

Kumpulan itu menggesa jenama fesyen supaya mematuhi peraturan tidak menggunakan bahan kimia beracun menjelang 2020. Ia juga meminta pembekal mendedahkan mana-mana bahan kimia toksik yang mereka buang ke persekitaran.

Greenpeace berkata, siasatannya menguji 141 pakaian daripada 20 jenama fesyen global dibeli di 29 negara dan rantau ini April tahun ini untuk bahan kimia yang mungkin membahayakan alam sekitar atau kesihatan manusia.

Pakaian itu dibuat di sekurang-kurangnya 18 negara, kebanyakannya di negara membangun. Sampel diuji termasuk jeans, seluar panjang, baju-t, gaun dan seluar dalam, katanya.

Ujian mendapati 89 pakaian mengandungi tahap boleh dikesan nonylphenol ethoxylates (NPEs), bahan kimia yang boleh mengganggu hormon.

Walaupun dengan kuantiti kecil terkumpul bahan sebatian seperti NPE dalam barangan pakaian individu, yang dibenarkan mengikut undang-undang, masih merosakkan, kata kumpulan dalam laporannya.

Pada pertunjukan fesyen di sini, seorang model berpakaian seluar cetakan harimau bintang membawa beg intravena (IV) dipenuhi cecair berwarna jingga, sementara seorang lagi memakai bengkung gading gajah dengan pendakap leher yang terkeluar dan topeng muka.

Seorang model lain memakai bedak hitam di sekeliling matanya seolah-olah seperti lebam bergaya ganas dengan tangannya diikat pada anduh.

Jenama fesyen utama menukar kita semua kepada mangsa fesyen dengan menjual pakaian yang mengandungi bahan kimia berbahaya yang menyumbang kepada pencemaran air toksik di seluruh dunia, kedua-duanya apabila ia dibuat dan dibasuh, kata Li Yifang, juru kempen kanan toksik untuk Greenpeace Asia Timur, dalam satu kenyataan.

Laporan itu, bertajuk: Toxic Threads: The Big Fashion Stitch-Up, juga berkata paras tinggi toksik phthalates ditemui dalam empat produk dan amine (dari ammonia) penyebab kanser daripada penggunaan pewarna azo ditemui dalam dua produk.

Agensi


TIGA BATANG SUNGAI TERCEMAR DENGAN BAHAN TOKSIK
MARAN (3 JUN 2008): Beberapa penduduk Felda Jengka Enam di sini mendakwa tiga batang sungai di daerah sini dicemari dengan bahan toksik yang serius, sehingga mengakibatkan ikanikan di sungai berkenaan mati. 

Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Felda itu, Saharuddin Lela berkata keadaan air di Sungai Kundang, Pejing dan Jengka itu semakin keruh dan berbau busuk. 

Beliau berkata pencemaran itu dipercayai berpunca daripada sisa buangan sebuah kilang kelapa sawit, dan menurutnya perkara itu sudah lama berlaku dan kerap dibangkitkan JKKK kepada pihak berkuasa, keadaan masih tidak berubah. 

"Pencemaran ini juga memberi risiko kesihatan kepada penduduk beberapa kampung sekitar termasuk penduduk Orang Asli yang mengunakan air sungai ini untuk kegunaan seharian," katanya ketika ditemui di sini, hari ini. 

Sementara itu Anggota Parlimen Maran Datuk Ismail Mutalib ketika dihubungi berkata beliau meminta supaya Jabatan Alam Sekitar (JAS) menyiasat kejadian itu dan mengambil tindakan segera terhadap kilang iberkenaan jika terbukti ia yang mengakibatkan pencemaran tersebut. 

Katanya tindakan membuang sisa buangan ke dalam sungai tidak seharusnya dibiarkan kerana ia boleh mengancam hidupan serta mata pencarian penduduk. BERNAMA

5 comments: