Friday 28 December 2012

Apakah Itu Persekutuan Malaysia

Perlembagaan Persekutuan Malaysia/Negeri-Negeri, Agama dan Undang-Undang bagi Persekutuan

Perkara 1. Nama, Negeri-negeri dan wilayah-wilayah Persekutuan.

(1) Persekutuan dinamai Malaysia dalam bahasa Melayu dan dalam bahasa Inggeris.

(2) Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu.

(3) Tertakluk kepada Fasal (4), wilayah-wilayah bagi setiap Negeri yang disebut dalam Fasal (2) ialah wilayah-wilayah yang termasuk di dalam Negeri-Negeri itu sebaik sebelum Hari Malaysia.

(4) Wilayah bagi Negeri Selangor tidaklah termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang ditubuhkan di bawah Akta Perlembagaan (Pindaan) (No. 2) 1973 [Akta A206] dan Wilayah Persekutuan Putrajaya yang ditubuhkan di bawah Akta Perlembagaan (Pindaan) 2001 [Akta A1095] dan wilayah bagi Negeri Sabah tidaklah termasuk Wilayah Persekutuan Labuan yang ditubuhkan di bawah Akta Perlembagaan (Pindaan) (No. 2) 1984 [Akta A585], dan kesemua Wilayah Persekutuan tersebut hendaklah menjadi wilayah-wilayah Persekutuan.

Perkara 2. Penerimaan masuk wilayah-wilayah baru ke dalam Persekutuan.

Parlimen boleh melalui undang-undang—

    (a) menerima masuk Negeri-negeri lain ke dalam Persekutuan;

    (b) mengubah sempadan mana-mana Negeri,

tetapi undang-undang yang mengubah sempadan sesuatu Negeri tidak boleh diluluskan tanpa persetujuan Negeri itu (yang dinyatakan melalui undang-undang yang dibuat oleh Badan Perundangan Negeri itu) dan Majlis Raja-Raja.

Perkara 3. Agama bagi Persekutuan.

(1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.

(2) Di dalam tiap-tiap Negeri selain Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua agama Islam di Negerinya mengikut cara dan setakat yang diakui dan ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan, tertakluk kepada Perlembagaan itu, segala hak, keistimewaan, prerogatif dan kuasa yang dinikmati olehnya sebagai Ketua agama Islam, tidaklah tersentuh dan tercacat; tetapi dalam apa-apa perbuatan, amalan atau upacara yang berkenaan dengannya Majlis Raja-Raja telah bersetuju bahawa perbuatan, amalan atau upacara itu patut diperluas ke seluruh Persekutuan, setiap Raja lain hendaklah atas sifatnya sebagai Ketua agama Islam membenarkan Yang di-Pertuan Agong mewakilinya.

(3) Perlembagaan-Perlembagaan Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak hendaklah masing-masing membuat peruntukan bagi memberi Yang di-Pertuan Agong kedudukan sebagai Ketua agama Islam di Negeri itu.

(4) Tiada apa-apa jua dalam ini mengurangkan mana-mana peruntukan lain dalam Perlembagaan ini.

(5) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjadi Ketua Agama Islam di Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; dan bagi maksud ini Parlimen boleh melalui undang-undang membuat peruntukan-peruntukan bagi mengawal selia hal ehwal agama Islam dan bagi menubuhkan suatu Majlis untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong mengenai perkara-perkara yang berhubungan dengan agama Islam.

Perkara 4. Undang-undang utama Persekutuan.

(1) Perlembagaan ini ialah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka yang tidak selaras dengan Perlembagaan ini adalah tidak sah setakat ketidakselarasan itu.

(2) Kesahan mana-mana undang-undang tidak boleh dipersoalkan atas alasan bahawa—

    (a) undang-undang itu mengenakan sekatan-sekatan ke atas hak yang disebut dalam Perkara 9(2) tetapi tidak berhubungan dengan perkara-perkara yang disebut dalam Perkara itu; atau

    (b) undang-undang itu mengenakan mana-mana sekatan yang disebut dalam Perkara 10(2) tetapi sekatan-sekatan itu tidak disifatkan perlu atau suai manfaat oleh Parlimen bagi maksud-maksud yang disebut dalam Perkara itu.

(3) Kesahan mana-mana undang-undang yang dibuat oleh Parlimen atau Badan perundangan mana-mana Negeri tidak boleh dipersoalkan atas alasan bahawa undang-undang itu membuat peruntukan berkenaan dengan apa-apa perkara yang berkenaan dengannya Parlimen atau, mengikut mana-mana yang berkenaan, Badan Perundangan Negeri itu tidak mempunyai kuasa untuk membuat undang-undang, kecuali dalam prosiding untuk mendapatkan suatu penetapan bahawa undang-undang itu adalah tidak sah atas alasan itu atau—

    (a) jika undang-undang itu telah dibuat oleh Parlimen, dalam prosiding antara Persekutuan dengan satu atau beberapa Negeri;

    (b) jika undang-undang itu telah dibuat oleh Badan Perundangan sesuatu Negeri, dalam prosiding antara Persekutuan dengan Negeri itu.

(4) Prosiding untuk mendapatkan penetapan bahawa sesuatu undang-undang adalah tidak sah atas alasan yang disebut dalam Fasal (3) (iaitu prosiding yang tidak termasuk dalam perenggan (a) atau (b) Fasal itu) tidak boleh dimulakan tanpa kebenaran hakim Mahkamah Persekutuan; dan Persekutuan berhak menjadi satu pihak dalam mana-mana prosiding itu, dan begitulah juga dengan mana-mana Negeri yang akan atau mungkin menjadi satu pihak dalam prosiding yang dibawa bagi maksud yang sama di bawah perenggan (a) atau (b) Fasal itu.

Monday 17 December 2012

What Is Asperger Syndrome? Apakah Asperger?

Asperger syndrome
From Wikipedia, the free encyclopedia


Asperger syndrome (AS), also known as Asperger's syndrome or Asperger disorder, is an autism spectrum disorder (ASD) that is characterized by significant difficulties in social interaction, alongside restricted and repetitive patterns of behavior and interests. It differs from other autism spectrum disorders by its relative preservation of linguistic and cognitive development. Although not required for diagnosis, physical clumsiness and atypical (peculiar, odd) use of language are frequently reported.

The syndrome is named after the Austrian pediatrician Hans Asperger who, in 1944, studied and described children in his practice who lacked nonverbal communication skills, demonstrated limited empathy with their peers, and were physically clumsy. The modern conception of Asperger syndrome came into existence in 1981 and went through a period of popularization, becoming standardized as a diagnosis in the early 1990s. Many questions remain about aspects of the disorder. There is doubt about whether it is distinct from high-functioning autism (HFA); partly because of this, its prevalence is not firmly established, and it has been proposed that the diagnosis of Asperger's be eliminated, to be replaced by a diagnosis of autism spectrum disorder on a severity scale.

The exact cause is unknown. Although research suggests the likelihood of a genetic basis, there is no known genetic etiology and brain imaging techniques have not identified a clear common pathology. There is no single treatment, and the effectiveness of particular interventions is supported by only limited data. Intervention is aimed at improving symptoms and function. The mainstay of management is behavioral therapy, focusing on specific deficits to address poor communication skills, obsessive or repetitive routines, and physical clumsiness. Most children improve as they mature to adulthood, but social and communication difficulties may persist. Some researchers and people with Asperger's have advocated a shift in attitudes toward the view that it is a difference, rather than a disability that must be treated or cured.

Apakah Asperger?
Ron Fournier ceramah kepada anak 15-year-old Aspie beliau tentang kemungkinan bahawa Adam Lanza mungkin mempunyai sindrom:

    "Jika anda bertemu seseorang dengan Asperger, AOS," katanya, "anda, Äôve hanya bertemu seseorang dengan Asperger, AOS." Titik Tyler bernilai kita semua menyatakan: Don, AOT overgeneralize. Don, AOT mencela dalam tergesa-gesa untuk menerangkan kejahatan tidak dapat diterangkan. Autisme tidak menyebabkan tragedi ini: Asperger, AOS adalah blip pada spektrum autisme meluas dan tidak ada dua kes adalah sama. Sama seperti ada "biasa" orang layak untuk menjadi tar-menolak dengan perbuatan jahat yang lain, Aspies don, AOT layak akhbar buruk mereka, Äôre mendapat.

    Tyler, AOS bentuk autisme membuat ia sukar bagi beliau untuk mengaitkan kepada orang-orang, Ai untuk membaca isyarat sosial dan mudah meluahkan empati. Beliau tidak cenderung kepada keganasan mahupun dia "sesuatu yang hilang di dalam otak," sebagai pakar autisme kononnya mendakwa ekoran tragedi Connecticut. Beliau adalah lembut, penyayang 15-tahun yang, seperti berjuta-juta orang lain pada spektrum, ditakdirkan untuk hidup bahagia, berjaya: kolej, perkahwinan, kerjaya dan anak-anak, ai apa sahaja yang beliau mahu.

Adam Martin menambah:

    "Ada benar-benar tiada kaitan yang jelas antara Asperger dan tingkah laku ganas," psikologi Elizabeth Laugeson, seorang penolong profesor klinikal di University of California, Los Angeles, memberitahu Associated Press. Psikologi Satu lagi, Butter Eric Hospital Kanak-kanak di seluruh negara di Columbus, Ohio, menjelaskan bahawa tingkah laku agresif seperti menolak, shoving, atau menjerit berlaku dengan kekerapan yang lebih tinggi di kalangan rakyat dengan autisme. "Tetapi kita tidak bercakap tentang jenis jenis terancang dan sengaja keganasan yang telah kita lihat di Newtown."

Emily Willingham, juga ibu bapa Aspie an, menunjukkan bahawa tiada isyarat sosial adalah tempat berhampiran perkara yang sama sebagai sociopath satu, dan bahawa "orang autistik adalah jauh lebih cenderung untuk mempunyai keganasan yang dilakukan terhadap mereka daripada melakukan keganasan kepada orang lain."

(Photo: tanah Gilbertsen, 11 tahun, mempunyai Sindrom Asperger Kathleen Atmore Ibunya adalah satu neuropsychiatrist yang pakar dalam terapi untuk belia autistik Beliau baru-baru ini menarik dia keluar sekolah awam apabila dia sedang mengusik dan berkata beliau mahu mati Dia.. akan memulakan sekolah swasta untuk kanak-kanak dengan Sindrom Asperger, yang termasuk kekurangan dalam kemahiran emosi dan sosial.

Friday 14 December 2012

Apakah Itu Prometheus?

Siapakah Prometheus? Adakah dia seorang wira, seorang pengkhianat, seorang penjahat atau seorang yang sangat bererti kepada umat manusia?

Prometheus, Dewa Sahabat Manusia
Kisah dewa-dewa Yunani atau Greek memang menarik untuk didengar kerana adanya unsur-unsur keajaiban dan luar biasa. Seperti kisah Prometheus yang khabarnya adalah dewa yang memberi pengetahuan tentang kegunaan api kepada manusia. Apakah itu benar atau tidak, yang jelas kisah dewa Yunani kuno satu ini cukup menarik untuk kita ketahui.

Dalam mitologi Yunani, Prometheus adalah seorang Titan, iaitu penguasa bumi sebelum dewa-dewi Olympus muncul.  Dia dikenal kerana kecerdasannya, kepakarannya serta kebaikannya terhadap manusia.  Jika bagi manusia, dia bagaikan adiwira, tidak demikian bagi dewa-dewa Yunani. Dia dianggap sebagai penentang dan penipu raja para dewa, Dewa Zeus.

Prometheus adalah anak daripada Titan bernama Japetos dan Themis dari keturunan Okeanid. Kononnya, Prometheus selalu ingin membantu umat manusia. Pernah diceritakan bahawa dalam sebuah upacara persembahan, Prometheus menipu Zeus. Dia meletakkan dua persembahan di Olimpia. Pertama berupa daging kerbau yang disembunyikan di dalam perut sapi yang beraeti makanan yang tersembunyi di dalam bungkus yang menjijikkan. Kedua adalah tulang kerbau yang dibungkus dalam lemak berkilat, yang ertinya sesuatu yang tidak sepatutnya dimakan namun dibungkus dengan menggunakan sesuatu yang menggiurkan.

Zeus memilih makanan yang kedua, sehingga manusia pun berhak menyimpan daging untuk mereka makan. Sementara itu, makanan yang dipersembahkan kepada para dewa adalah tulang yang dibungkus lemak. Marah kerana berasa diri ditipu, Zeus menyembunyikan api daripada manusia.  Namun, setelah meminta izin daripada Dewi Athena, Prometheus berjaya menceroboh Gunung Olimpus untuk mencuri sedikit api dan memberikannya kepada manusia.

Kerana perbuatannya itu, Prometheus dihukum oleh Zeus. Sebagai Titan yang bernyawa abadi, dia pun menerima hukuman abadi dengan dirantai ke sebuah batu dan seekor burung raksasa diperintahkan Zeus untuk selalu memakan hati Prometheus. Selama bertahun-tahun Prometheus menderita kerana hatinya tetap selalu tumbuh lagi  walaupun setelah dimakan si burung. Penderitaan Prometheus berakhir ketika Hercules (manusia setengah dewa) datang membunuh burung pemakan hati Prothemeus dan membebaskan Prometheus daripada hukuman tersebut.

Sunday 9 December 2012

How to Know Someone While Lying?

How to Know Someone While Lying?
Capable of knowing someone is lying to you will greatly help your life for the better. Try you imagine for a moment ...


Do you have an uncomfortable feeling if you can not immediately tell whether someone is telling a lie to you?- Do you live a life where you communicate with many people and often you have a feeling like someone is lying to you but you can not identify who?


In point of fact the answer is simple. Look gestures friend are you, look at the eyes and smile. Why? Because ..... body language can not lie.


I believe we all have an experience where we listen to someone tell a story and even though what he said sounded plausible and real, but there is 'something' that tells us that such a person is not telling the truth. 'A' is actually is a message from the brain to protect us. Our brain has a remarkable ability to read quickly all that we see and untangle tanda-tanda/sinyal-sinyal. The more often we train our brain to analyze something, the more quickly and accurately the ability of our brain.


There are two ways people interact with each other: the words and body language. Sometimes one of these two approaches dominates the other, but usually they are acting in concert together. In short the way it works is as follows: after brain analyzes words and body language we talk opponents, the brain will send a message to us, that would make us react positively or negatively as suspicion, belief or doubt.


When two this way, words and body language shows a synchronization, meaning that we and your friend we managed to get an effective communication and information presented is an honesty. But what if there is a contradiction between the words uttered by the way we speak it? I've read that there are more than 1 million body language. So we are here to talk about the incredible abundance tanda-tanda/sinyal-sinyal. But again as I said above, the more often we analyze the body language, the more good we also interpret what we're talking your friend a lie or honesty. Sometimes we have to combine the 2 to 3 body language to get an accurate conclusion.


Before we talk more about how to find out someone lied or not, we had better know in advance 4 types liar:


1. Occasionally liarWe all know the lie for a living do. Unfamiliar occasional liar lie, just a couple reasons why they do it, maybe because they want to protect her, her friend, who she loved or someone else. Keep in mind that behind every lie there is always a fear. Fear to face reality. Occasional liar thinking exactly what will he say to look ridiculous. But because they are not familiar lying, still saw a lot of body language signs / signals that indicate that they are lying. Until not too difficult to identify the type liar like this.


2. Liar several timesLiar over and over again are the ones who lied 'properly'. Unlike the occasional liar, liar many times do not have time to think about a lie because they lie all his life. But they actually realize that they're lying. These people are often stuck with their actions do not match what they say.


3. Experience liarNatural liars are the ones who lied continuously and often they do not realize that they are lying. Their body language was very natural look, because habitual lying. But when they pressed with questions that cornering, body language showed the contradiction that identify that they are hiding something. Type liar liar experienced quite similar to many times. Perhaps you've heard the term 'wise guy', so this is one example of the type of natural liar.


4. Professional LiarType these liars lie for a particular purpose or deliberately deceive us. They learn all the possibilities and find out exactly what they want to say. They make the scenario, consider the risk of failure and make recommendations articles. Although they are trained to use body language, but there are always some little things they missed. We know the little things with the often observed course. One example of this type is a liar like salesmen, previously sorry I mean here is that too much salesman promoting a product but the product itself has a very low quality. Other examples are the politicians who are corrupt, they deliberately deceive the public for private interests.How can you tell whether someone is lying?


Should not be a psychologist to be able to learn and know that someone is speaking a l
ie or honesty. A psychologist who is skilled to know exactly his patients is lying or not, as the psychologist who interviewed Princess Diana moment. He stated that Princess Diana said when interviewed honest description of infidelity of her husband, Prince Charles.

You can even analyze such ongoing training course. Psychologists also because they can read and analyze unfamiliar people every day.


As already mentioned above there are 1 million different body language, I shall govern some of the public domain have shown that a person is lying or not:


1. The position of the body can be evidence to suggest that someone is lying, it recognizes it or not it is realized that there is a strong relationship between the mind and expression.


2. Sudden breath. In every lie, heart rate increases and breathing will be shallow / fast. Usually liar will take a deep breath to calm his feelings. This method is also applied to lie detection machine, that is, by measuring the heart rate of the person being interrogated / interviewed.


3. Anxiety in body parts. This can be seen in various ways, depending on the person. Nervous movement that will attract our attention especially do we feel when we talk to someone we know, and the people do not like the movement generally. Here is an example of the unrest in the parts of the body:


- Move forward-backward body, whether in sitting or standing position.


- Position of the sudden change. For example, your friend we're crossing one leg over the other leg, and when they begin to answer our questions, he changed the position of his feet. People who lie, even though he is a professional, will feel discomfort when he's lying. The body will always adjust our feelings without us knowing it, so position suddenly changed this is a good signal that indicates that a person is lying.


- The moves are not realizing it from the hands and feet. For example: leg shaking, shaking hands on the table, both hands glued strongly, both thighs pressed together mutually. If your friend is we're in a sitting position and then it changed the direction of your feet in the other direction, it is also a sign that the person is lying.


- False smile. Smile identical with the intimacy and trust, and the liar is often misapplied. So how do these liars smile? The liar will usually smile quite often and all of a sudden, that actually is not the place he should smile.


- Too much of the action on 'quasi-intimate, such as: your butt patting, touching you or closer to your position. Your friend you will feel clumsy when lying so they will hide kekikukannya to perform these actions. Will be very difficult to decide that someone is lying if he performed acts of friends like that. This is a natural human response. But still keep in mind, that if you feel that the closeness of your friend is already excessive, beware.


Another, a wise word is very popular saying that "when a person would lie clearly visible in his eyes.", Perhaps you have heard. But for me this way quite difficult to do than the above methods.


Dear readers, hopefully later when you're talking to someone, you are able to analyze whether the person is lying to you or not.

What Is Grounded?

Grounded  is a past participle, past tense of ground. Grounded is a verb. It means:
  • Prohibit or prevent (a pilot or an aircraft) from flying.
  • (of a parent) Refuse to allow (a child) to go out socially as a punishment.
What is Grounded Theory?
Grounded Theory is
  • a research method that will enable you to
  • develop a theory which
  • offers an explanation about
  • the main concern of the population of your substantive area and
  • how that concern is resolved or processed.
For example in my study, the main concern of learners is finding the time to study and temporal integration is the core category which explains how the concern is resolved or processed. That is: Jugglers and Strugglers employ successful temporal integration strategies enabling them to study whilst Fade-aways and Leavers are less successful in devising and adopting temporal integration strategies. Understanding how temporal integration does or does not happen has implications for learning design and learner persistence.

For the nurses of  Nathanial's study, their main concern was moral distress and the core category which processed their concern was moral reckoning. For McCallin's' interdisciplinary teams the main concern was client service delivery and the core category - pluralistic dialoguing. We recommend that you read these studies to get an idea of what a Grounded Theory is - and is not.

Grounded Theory is a general research method (and thus is not owned by any one school or discipline); which guides you on matters of data collection (where you can use quantitative data or qualitative data of any type e.g. video, images, text, observations, spoken word etc.); and details strict procedures for data analysis.

Grounded Theory is a research tool which enables you to seek out and conceptualise the latent social patterns and structures of your area of interest through the process of constant comparison. (A bit like being the x-ray machine of the social world? Though just take the quick idea from that metaphor as it doesn't bear too much examination!) Initially you will use an inductive approach to generate substantive codes from your data, later your developing theory will suggest to you where to go next to collect data and which, more-focussed, questions to ask; which is the deductive phase of the Grounded Theory process. (See page 37 of Theoretical Sensitivity)

Grounded Theory is first and foremost a research method
But the term 'Grounded Theory' is used in two ways; (1) if you adhere to the strictures of Grounded-Theory-the-research-method you will engage in a research process that will produce (2) a theory-which-is-grounded-in-data ie. a Grounded Theory. Thus both the research method and the output of the research process have the same name - which can be confusing!

Friday 7 December 2012

Asal Usul Bahasa Melayu

Asal Usul Bahasa Melayu
Asal usul perkataan Melayu masih belum dapat disahkan oleh sejarawan.

Bagaimanapun terdapat beberapa bukti sejarah yang cuba mengaitkan asal-usul bahasa Melayu, seperti mana berikut:

1.  Catatan orang China yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yeu mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar 644-645    Masihi.

Dikatakan orang Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan ke negara China untuk mempersembahkan hasil-hasil bumi kepada raja China.

2. Ada yang mempercayai kerajaan Mo-lo-yeu berpusat di daerah Jambi, Sumatera , daripada sebatang sungai yang deras alirannya, iitu Sungai Melayu.

3. Satu lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua buah kerajaan yang dilawatinya sekitar 675 Masihi.

4. Dalam bahasa Jawa Kuno, perkataan ``Mlayu'' bermaksud berlari atau mengembara. Hal ini boleh dipadankan dengan orang Indo-Melayu (Austonesia) yang bergerak dari Yunan.





Asal Usul Bangsa Melayu

Dipercayai berasal daripada golongan Austronesia di Yunan.

Kumpulan pertama dikenali sebagai Melayu Proto.

Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi)

Keturunannya Orang Asli di Semenanjung Malaysia, Dayak di Sarawak dan Batak di Sumatera.

Kumpulan kedua dikenali sebagai Melayu Deutro

Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Logam kira-kira 1500 Sebelum Massihi.

Keturunannya orang Melayu di Malaysia

Dikatakan lebih bijak dan dan mahir daripada Melayu Proto.

Bijak dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam.

Bilangan lebih banyak daripada Melayu Proto.

Menduduki kawasan pantai dan lembah di Asia Tenggara.

Orang ini, kumpulan pertama dan kedua, dikenali sebagai Austronesia.

Bahasa-bahasa yang terdapat di Nusantara sekarang berpunca daripada bahasa Austronesia ini.



Nik Safiah Karim menerangkan bahawa bahasa Austronesia ialah satu rumpun bahasa dalam filum bahasa Austris bersama-sama dengan rumpun bahasa Austroasia dan Tibet-China (rujuk carta alir di atas).

Bahasa Melayu termasuk dalam bahasa-bahasa Golongan Sumatera bersama-sama dengan bahasa-bahasa Acheh, Batak, Minangkabau, Nias, Lampung dan Orang Laut.



Perkembangan Bahasa Melayu

Ahli bahasa membahagikan perkembangan bahasa Melayu kepada tiga tahap utama iaitu:

    Bahasa Melayu Kuno,
    Bahasa Melayu Klasik dan
    Bahasa Melayu Moden.



Bahasa Melayu Kuno

Merupakan keluarga bahasa Nusantara

Kegemilangannya dari abad ke-7 hingga abad ke-13 pada zaman kerajaan Sriwijaya, sebagai lingua franca dan bahasa pentadbiran.

Penuturnya di Semenanjung, Kepulauan Riau dan Sumatera.

Ia menjadi lingua franca dan sebagai bahasa pentadbiran kerana:

    Bersifat sederhana dan mudah menerima pengaruh luar.
    Tidak terikat kepada perbezaan susun lapis masyarakat
    Mempunyai sistem yang lebih mudah berbanding dengan bahasa Jawa.

Banyak dipengaruhi oleh sistem bahasa Sanskrit. Bahasa Sanskrit kemudian dikenal pasti menyumbang kepada pengkayaan kosa  kata dan ciri-ciri keilmuaan (kesarjanaan) Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu mudah dipengaruhi Sanskrit kerana:

    Pengaruh agama Hindu
    Bahasa Sanskrit terletak dalam kelas bangsawan, dan dikatakan mempunyai hierarki yang tinggi.
    Sifat bahasa Melayu yang mudah dilentur mengikut keadaan dan keperluan.

Bahasa Melayu kuno pada batu-batu bersurat abad ke-7 yang ditulis dengan huruf Pallawa:

    Batu bersurat di Kedukan Bukit, Palembang (683 M)
    Batu bersurat di Talang Ruwo, dekat Palembang (684 M)
    Batu bersurat di Kota Kampur, Pulau Bangka (686 M)
    Batu bersurat di Karang Brahi, Meringin, daerah Hulu Jambi (686 M)

Bahasa Melayu kuno pada batu bersurat di Gandasuli, Jawa Tengah (832 M) ditulis dalam huruf Nagiri.

Ciri-ciri bahasa Melayu kuno:

    Penuh dengan kata-kata pinjaman Sanskrit
    Susunan ayat bersifat Melayu
    Bunyi b ialah w dalam Melayu kuno (Contoh: bulan - wulan)
    bunyi e pepet tidak wujud (Contoh dengan - dngan atau dangan)
    Awalan ber- ialah mar- dalam Melayu kuno (contoh: berlepas-marlapas)
    Awalan di- ialah ni- dalam bahasa Melayu kuno (Contoh: diperbuat - niparwuat)
    Ada bunyi konsonan yang diaspirasikan seperti bh, th, ph, dh, kh, h (Contoh: sukhatshitta)
    Huruf h hilang dalam bahasa moden (Contoh: semua-samuha, saya: sahaya)



Peralihan Bahasa Melayu Kuno Ke Bahasa Melayu Klasik

Peralihan ini dikaitkan dengan pengaruh agama Islam yang semakin mantap di Asia Tenggara pada abad ke-13.

Selepas itu, bahasa Melayu mengalami banyak perubahan dari segi kosa kata, struktur ayat dan tulisan.

Terdapat tiga batu bersurat yang penting:

a. batu bersurat di Pagar Ruyung, Minangkabau (1356)

    ditulis dalam huruf India
    mengandungi prosa melayu kuno dan beberapa baris sajakm Sanskrit.
    bahasanya berbeza sedikit daripada bahasa batu bersurat abad ke-7.

b. Batu bersurat di Minye Tujuh, Acheh (1380)

    masih memakai abjad India
    buat pertama kalinya terdapat penggunaan kata-kata Arab seperti kalimat nabi, Allah dan rahmat

c. batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu (1303-1387)

    ditulis dalam tulisan Jawi
    membuktikan tulisan Arab telah telah digunakan dalam bahasa Melayu pada abad itu.

Ketiga-tiga batu bersurat ini merupakan bukti catatan terakhir perkembangan bahasa Melayu kerana selepas abad ke-14, muncul kesusasteraan Melayu dalam bentuk tulisan.



Bahasa Melayu Klasik

Kegemilangannya boleh dibahagikan kepada tiga zaman penting:

    Zaman kerajaan Melaka
    Zaman kerajaab Acheh
    Zaman kerajaan Johor-Riau

Antara tokoh-tokoh penulis yang penting ialah Hamzah Fansuri, Syamsuddin al-Sumaterani, Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Abdul Rauf al-Singkel.

Ciri-ciri bahasa klasik:

    ayat: panjang,  berulang, berbelit-belit.
    banyak ayat pasif
    menggunakan bahasa istana
    kosa kata klasik: ratna mutu manikam, edan kesmaran (mabuk asmara), sahaya, masyghul (bersedih)
    banyak menggunakan perdu perkataan (kata pangkal ayat): sebermula, alkisah, hatta, adapun.
    ayat songsang
    banyak menggunakan partikel ``pun'' dan `'lah''



Bahasa Melayu Moden

Bermula pada abad ke-19. Hasil karangan Munsyi Abdullah dianggap sebagai permulaan zaman bahasa Melayu moden.

Sebelum penjajahan Beritish, bahasa Melayu mencapai kedudukan yang tinggi, berfungsi sebagai bahasa perantaraan, pentadbiran, kesusasteraan, dan bahasa pengantar di pusat pendidikan Islam.

Selepas Perang Dunia Kedua, British merubah dasar menjadikan bahasa Inggeris sebagai pengantar dalam sistem pendidikan.

Semasa Malaysia mencapai kemerdekaan, Perlembagaan Persekutuan Perkara 152 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Laporan Razak 1956 mencadangkan bahasa Melayu sebagai pengantar dalam sistem pendidikan negara.

Asal-Usul Orang Melayu - Melayu Berasal Dari Mana?

 Asal-usul Melayu Dari Mana Orang Melayu Datang
Dalam membicarakan pasal Melayu ni, kita kena faham yang Bangsa Melayu dan Kumpulan Etnik Melayu adalah dua benda yang berlainan. Bangsa Melayu merujuk kepada masyarakat Melayu di Malaysia. Manakala Kumpulan Etnik Melayu merujuk kepada masyarakat Melayu secara khusus kepada Semenanjung Malaysia dan Kepulauan Sumatera.

Asal Usul Bangsa Melayu
Menurut beberapa sumber, dikatakan Melayu itu berasal daripada Melayu Proto dan Deutero. Berdasarkan catatan oleh Neil Joseph Ryan (1976). A History of Malaysia and Singapore, yang dikatakan sebagai Melayu Proto ialah Melayu Asli ataupun Melayu Purba yang berhijrah daripada Tanah Besar Asia atau Yunnan ke Semenanjung Malaysia dan Kepulauan Melayu pada sekitar tahun 2500 sebelum masihi. Mereka dikatakan mempunyai kemahiran dalam bidang pertanian.

Manakala Melayu Deutero pula, menurut Alan Collins (2003). Security and Southeast Asia: domestic, regional, and global issues, Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, Orang Melayu terdahulu telah kemudian diganti oleh Melayu Deutero dalam gelombang kedua penghijrahan dari tanah besar Asia di sekitar 300 Sebelum Masihi.

Jikalau kita ingin berkata mengenai asal-usul orang Melayu, ia cukup luas kerana wujudnya pelbagai jenis bangsa Melayu di Malaysia berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Pusat Sains Kesihatan, Universiti Sains Malaysia yang dimulakan sejak Januari 2006 bertajuk Menjejak Asal-usul Melayu di Semenanjung Malaysia.

Kajian mereka mendapati wujudnya kepelbagaian corak DNA yang terdapat dalam Masyarakat Melayu moden hari ini yang mungkin berlaku kerana percampuran dengan orang Arab, Cina, India dan Thai. Ini menyokong fakta sejarah yang pernah menyebut Kerajaan Melayu Melaka satu ketika dulu adalah kerajaan yang gemilang dan kedatangan pedagang dari China, India dan Arab menyebabkan berlakunya perkahwinan campur.

Dikatakan terdapat 14 sub etnik Melayu yang mendiami Semenanjung iaitu:
i . Melayu Kelantan (Melayu yang masih asli) di Kelantan
ii. Melayu Yunan di Terengganu
iii. Melayu Minang di Negeri Sembilan
iv. Melayu Aceh di Perak
v. Melayu Mandailing di Perak
vi. Melayu Rawa di Perak
vii. Melayu Riau di Johor
viii. Melayu Bugis di Johor
ix. Melayu Kerinci di Selangor
x. Melayu Champa di Perak, Kedah dan Kelantan
xi. Melayu Jawa di Johor dan Selangor
xii. Melayu Jambi di Johor, Selangor dan Perak
xiii. Melayu Batak di Perak dan Pulau Pinang
xiv. Melayu Banjar di Johor, Selangor dan Perak

Hasil awal yang diperolehi mencadangkan suku Melayu Kelantan adalah suku Melayu yang masih tulen. Ini kerana Melayu Kelantan masih memelihara keturunan mereka tanpa banyak berlaku perkahwinan campur. Selain itu, suku Melayu Kelantan juga dikatakan suku pertama yang membuat petempatan di Semenanjung.

Budaya Melayu juga dikatakan ada persamaan dengan suku Naga yang menetap di perbatasan Myanmar/India. Malah melalui ujian DNA, dikatakan ada satu penanda di dalamnya yang hanya biasa ditemukan dalam populasi di India.

Jadi walau daripada mana pun kita datang, sebenarnya kita adalah penghuni kepulauan Melayu sebelum kehadiran bangsa-bangsa lain seperti Cina dan India. Malahan masyarakat asli Sabah dan Sarawak juga penduduk lebih awal daripada Cina dan India dan merupakan masyarakat utama seperti melayu dan termakub dalam perlembagaan. Namun, pengaruh Cina dan India serta agama Budha dan Hindu dalam masyarakat Melayu tidak dinafikan.

Justeru, sebagai Orang Islam, kita perlu pandai membezakan adat melayu dan budaya melayu dengan tuntutan agama, supaya yang menjadi suruhan Allah kita laksanakan dan yang ditegah kita jauhi.

Asal Usul Orang Melayu - Siapakah Orang Melayu Sebenarnya?

Raja kepada segala RAJA di timur ialah empayar agung MELAYU. Betapa hebatnya raja bagi segala tamadun timur ini apabila mereka terkenal dengan gelaran Raja Lautan & Raja Daratan, Semuanya terkandung di dalam KITAB Sulalatus Salatin atau lebih dikenali sebagai Sejarah Melayu dikarang oleh Tun Sri Lanang. 

Ramai sarjana barat telah mengkaji karya agung ini seperti Winsted dan Shellebear. Perlu diingat Sulalatus Salatin (sejarah Melayu) sendiri mempunyai sekurang-kurangnya 29 versi dan versi-versi popular adalah hasil kajian sarjana Barat dan tidak mustahil sarjana Barat seperti Shellabear yang menambahkan kata ‘Makaduniah’ kepada nama Iskandar Zulkarnain untuk menamatkan jejak bangsa Melayu sekaligus menamatkan teka-teki ini.--Tamat. Sulalatus Salatin--http://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Melayu 

Lihat lagi peta di sini. Permulaan: Kajian dalam bidang Arkeologi dan Genetik hari ini membuktikan bahawa masyarakat Melayu-Proto yang mendiami Benua Sunda merupakan nenek moyang kepada populasi manusia hari ini. Kenyataan itu dikeluarkan oleh Timbalan Pengerusi Persidangan Asal Usul Melayu : Induknya Di Alam Melayu, Zaharah Sulaiman yang menjelaskan di dalam tayangan video bagaimana penduduk di Benua Sunda terselamat daripada letusan gunung berapi Toba, kira-kira 75,000 tahun lalu. Menurut Zaharah, sekumpulan 10,000 yang terselamat daripada letusan terbabit berpindah dari Afrika ke Benua Sunda (Asia Tenggara) "Mereka terselamat kerana berlindung di kawasan Benua Sunda yang tidak dicemari debu radioktif gunung berapi. "Mereka merupakan asal-usul kepada perjalanan manusia moden hari ini," Kumpulan itu bagaimanapun, terpaksa berpindah daripada India, China, Jepun, dan Amerika Syarikat ekoran daripada pemanasan global pada 25,000 tahun lalu yang menyebabkan banjir besar yang merubah Benua Sunda menjadi kepulauan-kepualau, kecil. 

Kenyataan tersebut menolak teori sebelum ini yang menyatakan Melayu berasal daripada Yunan atau "express train" yang menyatakan mereka berasal dari Taiwan yang melakukan penghijrahan. Menyokong teori tersebut adalah Pakar Genetik daripada Oxford Genetic Anthropology, Stephen Oppenheimer yang menyatakan bukti genetik yang menunjukkan orang Melayu dan Orang Asli merupakan penduduk asal Asia Tenggara. Ia sama ada daripada Kepulauan Indonesia mahupun Filipina, atau tanah besar Asia seperti Vietnam, Kemboja, Thailand, dan wilayah IndoChina. Menurut kajiannya, termasuk ujian DNA terhadap masyarakat Semang, Senoi, dan kumpulan Orang Asli lain termasuk Melayu, ia menunjukkan 44 peratus mempunyai moyang yang hidup di kawasan ini sejak sebelum 25,000 tahun lagi. Sementara 36 peratus lagi menunjukkan moyang mereka menetap di kawasan tersebut sejak 5,000 ke 25,000 tahun, manakala hanya sejumlah 6 peratus mempunyai susur galur Taiwan yang berpindah ke sini sejak 5,000 tahun lalu. 

Tambahnya, terdapat juga bukti arkeologi yang menyaksikan industry peleburan besi antara 6,500 ke 8,000 tahun lalu yang disebarkan dari Indonesia /Malaysia(benua sunda) ke seluruh dunia. Kenyataan berkenaan turut disokong oleh kajian yang dibuat oleh Saintis Universiti Sains Malaysia, Zafarina Zainuddin. Menurut Zafarina, kajiannya menunjukkan DNA yang diambil daripada kumpulan yang hidup di kawasan yang sama mempunyai keturunan Melayu asli sekurang-kurangnya untuk tiga generasi. "Sekiranya dia seorang lelaki daripada Machang, Kelantan dia boleh mengesan keturunannya untuk tiga generasi, dan sekiranya dia berasa was-was, kita asingkan," katanya. Tambahnya, dia berterima kasih kepada Kementerian Pengajian Tinggi kerana mengeluarkan geran sebanyak RM1.4 juta untuk tujuan kajian tersebut, yang membuktikan masyarakat Melayu merupakan kominiti tertua di rantau ini. Menurutnya, pencarian "Melayu berasal daripada Tanah Melayu" akan menyemarakkan kembali semangat Melayu dan seterusnya orang Melayu akan berasa bangga menjadi Melayu.

Apakah Asal Usul Orang Melayu - Bangsa Melayu dari keturunan Bani Jawi

Musuh Yahudi yang sebenarnya bukanlah Palestin tetapi Bani Jawi. Bani Jawi adalah pengembara hebat membawa misi ke Semenanjung di Hujung dunia yang di panggil oleh Ptolemy sebagai Semenanjung Emas atau “Golden Chersonese” dan kemudiannya dikenali sebagai Tanah Melayu. Bani Jawi menerima Islam tanpa peperangan dan mendukung Islam dengan sempurna. Telah lama Yahudi Illuminati mencari bani Jawi @ ‘kaum yang hilang’.

BANI JAWI @ BANGSA JAWI / MELAYU
  • Tanah Jawi – ialah gelaran kepada Tanah Melayu
  • Orang Jawi – ialah gelaran orang Arab kepada orang Melayu
  • Tulisan Jawi – ialah tulisan yang digunakan oleh orang Melayu
  • Masuk Jawi – berkhatan iaitu salah satu amalan yang diajar Nabi Ibrahim dan menjadi amalan orang jawi zaman berzaman.
Ketahuilah sesungguhnya terdapat satu kajian bahawa bangsa Melayu adalah berasal dari keturunan Nabi Ibrahim dari isteri ketiga yang bernama Siti Qaturah@Keturah. Sebelum meninggal dunia Nabi Ibrahim AS telah mewasiatkan kepada anak-anaknya untuk mencari sekeping tanah semenanjung di hujung dunia. Kerana di sana nanti akan lahir dari keturunan ini satu Raja akhir zaman bernama al Mahdi.

Diceritakan juga al Mahdi akan pulang semula ke tanah asal bersama kaumnya dan akan memusnahkan bangsa Yahudi. Wasiat ini dilaksanakan oleh anak-anak Nabi Ibrahim dan kisah ini dicatit dalam kitab-kitab Yahudi. Sejarah berlalu zaman berzaman. Kisah ini juga diceritakan oleh Rasulullah SAW kepada para sahabat. 60 para sahabat mengembara ke Timur mencari Bani Jawi.

Akhirnya Bani Jawi menerima Islam tanpa peperangan. Bani Jawi terkenal dengan akhlak dan kelemah lembutan mereka kerana mereka berdarah bangsawan dan kesatria perang yang dihormati. Jawi atau Jiwi ikut bahasa sanskrit Ji=satu & Wi=Tuhan. yakni maksud nya bangsa yg percaya kpda 1 Tuhan (mentauhidkan Tuhan). Dimanakah negara dihujung dunia ini yang masih beramal dengan mempercayai adanya Tuhan yang satu??

Wahai Bani Jawi, wahai keturunan kaum yang hilang. Rahsia bangsa misteri ini masih terpelihara di dalam Kotak Tabut rahsia sejak beribu-ribu tahun. Tiada siapa yang tahu dari mana asalnya bangsa ini. Bagaimana bangsa ini boleh wujud di tanah paling selatan benua Asia, ’di penghujung dunia.’ Wallahualam

Apakah Asal Usul Orang Melayu : OPPENHEIMER PERJELAS ASAL USUL MELAYU

OPPENHEIMER PERJELAS ASAL USUL MELAYU -  Eden in the East
Kini, berdasarkan kajian daripada seorang pakar genetik dari Universiti Oxford iaitu Dr Stephen Oppenheimer didapati bahawa orang Melayu adalah perintis kepada tamadun manusia moden. Beliau berasa sangat terkejut apabila melihat betapa kajian ke atas asal usul warga pribumi di negara ini dijalankan mengikut pertimbangan politik.

Reaksi terkejut seperti itu dapat dikesan melalui laporan beberapa media ke atas satu persidangan mengenai asal usul orang Melayu minggu lalu, yang mendedahkan bahawa Orang Asli daripada suku Senoi, Semang dan Melayu Proto merupakan bangsa yang bertanggungjawab dalam merintis tamadun manusia moden.

Oppenheimer ketika menjelaskan penemuan itu dalam satu wawancara dengan Malaysiakini minggu lalu berkata, Orang Asli khususnya dari suku Semang dan Melayu Proto merupakan keturunan daripada manusia pertama yang menjejakkan kaki ke Asia Tenggara.

Keturunan manusia itu, di kawasan yang dahulunya dikenali sebagai Pentas Sunda ini juga menjadi nenek moyang kepada keturunan mereka di Asia Timur dan juga di benua Amerika, katanya.

Keturunan Semang dan Melayu Proto itu mempunyai ciri khas dan unik, sama seperti keturunan yang tersebar daripada kawasan Pentas Sunda, kata Oppenheimer lagi.

Perkara itu menunjukkan bahawa masyarakat tersebut telah wujud di sini semenjak penduduk awal tiba di kawasan ini, tambahnya.

Beliau menjalankan kajian tersebut ke atas sampel DNA yang diperolehi daripada penduduk serata dunia untuk menentukan asal usul masyarakat dunia; bermula daripada manusia pertama di Afrika sehingga kepada warga Eropah di teluk Arab dan juga tanah warga Asia timur di Pentas Sunda.

Oppenheimer berada di Kuala Lumpur pada Jumaat lalu untuk membentangkan kajiannya di persidangan Asal Usul Melayu: Induknya di Alam Melayu, anjuran Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia.

Beliau telah menerbitkan kajiannya sebelum ini melalui buku Eden in the East dan juga Out of Eden yang memperincikan teorinya mengenai migrasi penduduk awal dunia.

Pembentangan kajiannya boleh dilihat di laman 'Bradshaw Foundation', satu badan yang bergiat dalam kajian genetik, antropologi dan arkeologi.

Wednesday 5 December 2012

Apakah Ubat Kerisauan dan Kekacauan Fikiran

Jika kita ada penyakit, kita tidak patut mengubati apa yang kita nampak sahaja. Kita perlu ubati akar atau punca penyakit tersebut. Jika tidak, ia akan menyerang semula. Mengetahui punca asal penyakitnya, jika pun kita tidak dapat menyelesaikannya akan menjadikan kita sentiasa beringat di masa hadapan, atau memboleh kita mengingati generasi yang akan datang bahawa ‘Mencegah Lebih Baik Dari Mengubati’.

Kekusutan yang berlaku pada hari ini, apakah ia baru bermula semalam, atau sudah bertahun lamanya? Barah yang kelihatan boleh membunuh pada hari ini, apakah baru muncul ketika doktor berjaya mengesannya, atau sudah bertahun lamanya? Banyak penyakit itu gagal diubati disebabkan hanya pada sangat akhir ketika sudah benar-benar nazak, baru datang berjumpa perawat. Bukan tidak boleh, tetapi penyelesaian yang lengkap akan sukar untuk diperolehi.

Ya, banyak perkara dalam hidup kita, Islam hanyalah dirujuk ketika saat gawat. Ini seperti mereka yang berumahtangga, Islam mencadangkan pakej yang lengkap bermula dari ciri-ciri dalam memilih pasangan, mudahnya urusan perkahwinan, kehidupan dengan disiplin agama, tanggungjawab suami, isteri dan anak-anak, hukum-hakam nusyuz sehinggalah kepada bab talak apabila ternyata rumahtangga tidak lagi membawa kebaikan.

Malang sekali bagi pasangan muslim jika hanya merujuk kepada hukum Islam ketika ketika hendak bernikah dan hendak talak sahaja. Sepanjang perjalanan rumahtangga; bermula dari masa memilih pasangan, hukum-hakam syarak dalam rumah tangga, tanggungjawab mendidik anak isteri dengan ajaran Islam dan berbagai lagi tidak pernah dipedulikan. Hanya bertanya: “Apakah penyelesaian segera Islam bagi rumahtangga saya yang tidak aman?”. Bagaimanakah dia inginkan penyelesaian segera, sedangkan dia telah biarkan barah itu merebak sekian lamanya?

Masalah politik dalam negara kita juga sama. Ia tidak bermula pada krisis semalam, atau kelmarin. Namun ia bermula dari prinsip, tingkah laku dan perjalanan yang sudah berusia tua. Apakah sistem politik yang kita anut selama ini benar-benar diletakkan atas prinsip Islam? Kita juga patut bertanya; bilakah politik permusuhan dan kebencian secara meruncing itu disemai? Apakah puncanya, sehingga ‘ukhuwwah’ parti, melebihi ukhuwwah Islamiyyah yang diajar oleh Allah dan RasulNya. Permusuhan politik di peringkat kampung sehingga ke bandar sering memperlihatkan kerakusan kuasa dan ketaksuban parti yang kedua-duanya adalah menyanggahi prinsip Islam yang kudus.

Seterusnya, hilangnya kepercayaan kepada orang-orang politik, bermula bila? Saya secara peribadi melihat ramai pemimpin politik berjawatan dalam negara kita ini sombong lagak dan tingkahnya. Lebih buruk lagi, apabila ‘kerja-kerja salah’ mereka menjadi bahan perbualan umum. Sehingga hilangnya kepercayaan rakyat itu, bukan kepada mereka, ter‘mangsa’ sistem-sistem lain termasuk mahkamah dan polis.

Parti pemerintah bukan tidak boleh diubati, tetapi perlu ada kesungguhan dalam membuang segala unsur barah yang bersarang ditubuhnya sekalipun barah itu berupa orang besar. Jika tidak, generasi baru akan terus prajudis yang tiada hentinya.

Dalam banyak keadaan, manusia hilang prinsip dalam politik. Perkara yang diharamkan semalam, mungkin dihalalkan hari ini. Lompat parti umpamanya, haram dan halalnya pada orang politik parti berdasarkan untung rugi politik kepartian. Sistem Beraja juga demikian, apabila ia menguntungkan, ia disanjung, apabila sebaliknya ia dikeji. Begitu juga politik wang, halal dan haramnya diukur berdasarkan siapa yang beri?

Berkawan dengan ‘parti kafir’ juga serupa, kufur dan islamnya bukan diukur dengan dasar yang dipegang, tetapi siapa yang mereka berkawan? Jika kita berdasarkan prinsip dari awal, kita sentiasa akan istiqamah dalam memutus semua perkara berdasarkan prinsip. Kita akan bertanya; dari segi prinsip ‘apakah melompat parti itu memenuhi akhlak mulia yang diajar oleh Islam? Apakah wang yang mengikis ketelusan itu diizinkan oleh syarak? Apakah Sistem Beraja atau segala adat-istiadat Beraja itu diajar oleh Islam sedemian rupa? Banyak lagi perkara yang boleh dibangkitkan. Jika benar hendak menilai, kita mesti menilainya dengan bebas dan hanya bergantung kepada Allah.

Saya dukacita melihat kadang-kala pertelingkahan politik telah mengikis akhlak dan nilaian Islam dalam jiwa kita. Dalam dunia internet, maki-hamun, carut-marut dan sumpah-seranah menjadi mainan dan hiasan para penyokong aliran-aliran politik. Lebih mendukacitakan, apabila perbuatan keji seperti itu menggunakan nama Islam. Tercemarlah kemuliaan agama ini atas kegelojohan berpolitik.

Saya membaca komen-komen penyokong parti tertentu mengenai kenyataan Mufti Perak Dato Seri Harussani Zakaria yang melarang rakyat menentang keputusan Sultan Perak. Komen-komen itu penuh dengan carutan dan makian yang tidak tergamak untuk kita baca. Ya, bagi saya sendiri banyak pandangan dan pendapat Mufti Perak berkenaan yang saya kurang setuju. Namun, memaki hamun dan mencarut kepada seseorang yang ada sumbangannya yang tersendiri bukanlah akhlak yang diajar oleh Islam.

Malangnya, saya juga pernah melihat rakaman seorang pemimpin politik di Pahang yang membuat isyarat lucah ketika kempen pilihanraya. Demikianlah, perangai orang atasan menjadi contoh buruk kepada rakyat bawahan. Dalam hadis al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik r.a. katanya:

    “Bukanlah Nabi s.a.w itu seorang pemaki orang, tidak juga seorang pengucap kekejian dan bukan seorang pelaknat orang lain”.

Melihat kepada masalah-masalah yang seperti ini, membawa kita insaf bahawa ada dua perkara yang memerlukan perubahan dalam negara kita. Pertama; melihat semula segala dasar dan sistem yang dipakai dalam negara ini; sejauh manakah itu semua memenuhi prinsip-prinsip yang ditegaskan oleh Allah dan rasulNya.

Kedua; kembali mentarbiah kaum muslimin; pemimpin dan rakyat agar berdisiplin dalam prinsip, amalan dan akhlak selaras dengan ajaran Allah dan rasulNya. Maksudnya hendaklah dilakukan penegakan Islam di peringkat dasar dan penghayatan. Dengan syarat, tafsiran Islam itu mestilah atas keikhlasan dan ilmu yang bebas dari kepentingan parti dan politik tertentu.

Saya menyeru kepada para pejuang perubahan, semoga apa yang berlaku menginsafkan kita, betapa kita perlukan Islam yang tulen yang merdeka dari kepentingan puak, adat, bangsa, parti dan seumpamanya. Hanya kembali kepada Allah dan rasulNya. Inilah perkara yang pernah disebut oleh al-Syeikh Nasir al-Din al-Albani r.h:

    “Bilamana menjadi sesuatu yang putus bahawa “Sesungguhnya al-Din di sisi Allah ialah Islam”, maka sesungguhnya tidak mungkin dapat difahami apa yang dikehendaki Allah melainkan dengan perantaraan RasululLah. Sesungguhnya tiada jalan kita sampai kepada baginda melainkan melalui pengetahuan mengenai sunnah baginda. Pula tiada jalan kepada sunnah baginda melainkan dengan ilmu hadis. Justeru itu menjadi kewajipan ke atas kaum muslimin, samada pemerintah atau rakyat, pendakwah atau yang didakwah, beriman bersama kita bahawa tiada jalan terlaksananya apa yang kita seru kepadanya iaitu perlaksanaan keadilan dan keamanan, menegakkan hukum Allah di atas muka bumi kecuali dengan berdakwah kepada sunnah dan mengamalkannya, juga mentarbiah kaum muslimin dengannya. Bukan dengan hukum-hakam dunia, undang-undang ciptaan manusia, pandangan-pandangan individu dan pegangan-pegangan kepartian. Itu semua menjadikan umat semakin berpecah dan jauh dari matlamat yang dituju” (Al-Albani, Sahih al-Adab al-Mufrad m.s. 8-9 Saudi: Dar al-Sadiq)

Dipetik dari: drmaza.com

Monday 3 December 2012

FMB8PNZYQ5MR

FMB8PNZYQ5MR

What Is Imagine and What Is Here There and Everywhere

Imagine in Malay MEAN khayal or Angan-angan or bayangkan. For example when in Malay we say, "Bayangkan jika kita mampu terbang ke langit." THEN IT MEAN "Imagine that if we can fly to the sky."

Here there and everywhere MEAN "Di sini, di sana dan di mana-mana." If I say, "Udara ada di sini, di sana dan di mana-mana." THEN IT MEAN "Air is here, there and everywhere."

Sunday 2 December 2012

Clench - Faint - Prod

I clench and then I faint
I faint and then someone prod me
That is it, the first story.

I faint, because I clench
I clench because someone prod me
That is it, the second story.

I prod, because someone make me clench
I faint because ghost prod me
That is it, the third story.

Clench; verb: (With reference to the fingers or hand) close into a tight ball, esp. when feeling extreme anger; (with reference to the teeth) press or be pressed tightly together, esp. with anger or determination or so as to suppress a strong emotion; [with obj.] grasp (something) tightly, esp. with the hands or between the teeth; [no obj.] (of a muscular part of the body) tighten or contract sharply, esp. with strong emotion; noun: a contraction or tightening of part of the body.

Faint; adjective: (Of a sight, smell, or sound) barely perceptible, (of a hope, chance, or possibility) slight; remote; verb: Lose consciousness for a short time because of a temporarily insufficient supply of oxygen to the brain; noun: A sudden loss of consciousness.

Prod; verb: Poke (someone) with a finger, foot, or pointed object; stimulate or persuade (someone who is reluctant or slow) to do something; noun: A poke with a finger, foot, or pointed object; a pointed implement, typically one discharging an electric current and used as a goad.

Between You And Me

What is between?
What is you?
What is me?

Between you and me?
You and me?
Me?
Alone

I don't have anything to say
but you would like to know it
I don't have anything to talk
but you would like to have it

We all not the same
we all not aware
The one hidden thing inside us
between you and me

Our heart